Voor Wizz-scholing verzorgen mijn collega’s en ik waardevolle trajecten t.a.v. het jonge kind:

Thematiseren:

Een dynamisch leerproces waarin kinderen en thema’s samen groeien

Thematiseren is veel meer dan werken met een vast thema. In deze cursus leer je hoe je samen met de kinderen een thema ontwerpt, verdiept en vormgeeft, waarbij hun ideeën, vragen en spel centraal staan. Dit maakt thematiseren tot een interactief, betekenisvol en kindgericht proces, waarin het spel de motor van het leren is.

Tijdens de cursus:

  • Leer je hoe je vanuit observaties van spel inzicht krijgt in de ontwikkeling van kinderen
  • Ontdek je hoe je de spelfasen herkent en hoe je het spel kunt verdiepen en begeleiden
  • Krijg je praktische tools om thematiseren te verbinden met spelend leren
  • Werk je toe naar een rijkere speel-leeromgeving die aansluit bij de belevingswereld van het kind

Voor wie?
Voor pedagogisch medewerkers, leerkrachten groep 1-3 en andere professionals die werken met jonge kinderen en hun spel willen benutten als ingang tot verdiepend leren.

Waarom deze cursus?
Omdat kinderen het meest leren als ze betrokken, actief en nieuwsgierig zijn. En omdat jij als professional een sleutelrol speelt in het begeleiden en verrijken van dat proces.

De cursus is direct toepasbaar in de praktijk en sluit aan bij actuele inzichten over spelend leren, thematisch werken en pedagogische sensitiviteit.

Neem een kijkje op de site van Wizz scholing voor de verschillende locaties, data en verdere informatie over deze bijeenkomsten:

https://wizz-scholing.nl/cursus-thematiseren-en-spel-566

Cursus: Taal lezen in een krachtige omgeving.

Een sterke taalbasis bij jonge kinderen leg je door hen op een natuurlijke en speelse manier kennis te laten maken met verschillende taalvaardigheden. Taal leren gaat niet alleen over losse onderdelen zoals lezen of schrijven, maar juist over de integratie van deze vaardigheden: lezen, schrijven, spreken en luisteren. Deze aspecten zijn nauw met elkaar verbonden en versterken elkaar. Wanneer kinderen bijvoorbeeld praten over wat ze hebben gelezen of een verhaal schrijven over iets wat ze hebben meegemaakt, worden hun taalvaardigheden op een dynamische en samenhangende manier ontwikkeld.

Een effectieve manier om deze vaardigheden aan te bieden is door het leren te koppelen aan thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. In een thema kunnen kinderen de wereld om hen heen verkennen, waarbij ze steeds nieuwe woorden en begrippen leren, gesprekken voeren, verhalen lezen en zelf creëren. Een rijke en krachtige speel-leeromgeving ondersteunt dit proces. Denk bijvoorbeeld aan hoeken waarin kinderen rollenspellen spelen, boeken lezen of tekeningen maken die samenhangen met het thema. Hier ontdekken ze hoe taal functioneert in de echte wereld en ontwikkelen ze op een vanzelfsprekende manier hun taalvaardigheden.

Tijdens de vier bijeenkomsten van elk 2,5 uur in deze cursus verdiep je je in de integratie van de verschillende taalvaardigheden en hoe je deze optimaal kunt inzetten binnen thema’s. Je leert hoe je een omgeving kunt creëren waarin kinderen niet alleen plezier hebben in taal, maar ook hun kennis en vaardigheden op een natuurlijke manier uitbreiden. Door het versterken van de onderlinge samenhang tussen lezen, schrijven, spreken en luisteren, bouw je aan een stevige taalbasis die kinderen helpt om succesvol te zijn in hun verdere taalontwikkeling.

Neem een kijkje op de site van Wizz scholing voor de verschillende locaties, data en verdere informatie over deze bijeenkomsten:

https://wizz-scholing.nl/cursus-taal-lezen-in-een-krachtige-omgeving-563/

Masterclass+ : Spelen met taal

Voor een optimale taalontwikkeling is het essentieel dat kinderen een breed en gevarieerd aanbod aan taalactiviteiten krijgen. In deze Masterclass+ ligt de focus op het stimuleren van mondelinge taalvaardigheid en fonologisch bewustzijn. Dit doen we door terug te grijpen op waardevolle activiteiten uit het vroegere kleuteronderwijs, zoals het vertelkastje, de spelverteltafel, de poppenkast, werken met ritmes en dagelijks zingen.

Deze activiteiten krijgen in het huidige onderwijs vaak minder aandacht, maar zijn zeer effectief voor het ontwikkelen van taal bij jonge kinderen. Tijdens de masterclass leer je hoe je deze speelse en rijke taalactiviteiten kunt integreren binnen het werken met betekenisvolle thema’s, zodat ze weer een prominente plaats krijgen in je onderwijspraktijk.

Neem een kijkje op de site van Wizz scholing voor de verschillende locaties, data en verdere informatie over deze bijeenkomsten:

https://wizz-scholing.nl/masterclass-spelen-met-taal-565/

Masterclass+: Spelen met letters en klanken.

Spontaan schrijven in de onderbouw

Taal begint met nieuwsgierigheid, niet met werkbladen

Jonge kinderen zijn van nature nieuwsgierig naar letters, klanken en woorden — vaak al lang voordat ze officieel leren lezen of schrijven. In deze masterclass+ ontdek je hoe je die vroege taalinteresse kunt benutten door kinderen te laten experimenteren met schrijven in betekenisvolle situaties. Denk aan menukaarten in de themahoek, namen op bouwtekeningen of uitnodigingen voor een feestje in de klas.

Tijdens deze tweedelige masterclass+ leer je:

  • Hoe je het zogeheten ‘invented spelling’ op een natuurlijke en speelse manier toepast
  • Hoe je schrijfprikkels integreert in spelhoeken en dagelijkse routines
  • Hoe je een rijke taalomgeving creëert die kinderen uitdaagt om zelf te schrijven
  • Hoe je spel en taalontwikkeling krachtig verbindt

Wat levert het op?
Een klas vol kinderen die durven schrijven, spelen met klanken en taal ervaren als iets van henzelf. En jij als leerkracht krijgt concrete handvatten om spontaan schrijven structureel in te bedden in jouw onderwijspraktijk, passend bij de ontwikkeling van jonge kinderen.

Voor leerkrachten van groep 1 t/m 3, intern begeleiders en taalcoördinatoren die spelenderwijs taalontwikkeling willen versterken.

Neem een kijkje op de site van Wizz scholing voor de verschillende locaties, data en verdere informatie over deze bijeenkomsten:

https://wizz-scholing.nl/cursus-spelen-met-letters-en-klanken-589/

Masterclass+: FIJN(e) motoriek

Motoriek speelt een cruciale rol in de dagelijkse ontwikkeling en het functioneren van kinderen. Goede motorische vaardigheden zijn nodig om te kunnen spelen met andere kinderen, om zelfstandig te worden (zoals zelf eten en aankleden), om materialen te manipuleren en te verkennen, en om op school goed te kunnen functioneren. Kinderen willen graag klimmen, rennen en spelen met hun leeftijdsgenoten. Als een kind motorisch onhandig is, kan dit leiden tot uitsluiting omdat ze niet volledig mee kunnen doen.

De cognitieve ontwikkeling wordt ondersteund door motorische vaardigheden. Begrippen zoals “onder” worden bijvoorbeeld beter begrepen als het kind deze fysiek kan ervaren, zoals door ergens onder te kruipen. Motorische ontwikkeling wordt onderscheiden in twee categorieën: grove motoriek (grote bewegingen zoals rennen, springen) en fijne motoriek (kleine, precieze bewegingen zoals knippen of schrijven). Beide zijn essentieel voor de algehele ontwikkeling van het kind.

Neem een kijkje op de site van Wizz scholing voor de verschillende locaties, data en verdere informatie over deze bijeenkomsten:

https://wizz-scholing.nl/masterclass-fijne-motoriek-490/

Rekenplein in groep 1en 2: Een basis om op te bouwen.

Het belang van een goede rekenstart in groep 1 en 2 kan niet genoeg benadrukt worden. Kinderen leren op deze jonge leeftijd het best door te spelen, ontdekken en experimenteren in een rijke, interactieve omgeving. Door middel van spel en handelingen ontwikkelen ze een begrip van rekenkundige concepten, zoals tellen, meten en ruimtelijk inzicht, zonder dat ze direct formele lessen volgen. Door een taalrijke omgeving en speelse activiteiten worden hun taal-denken en rekentaal gestimuleerd.

Het programma Rekenplein van Malmberg biedt een betekenisvol aanbod dat goed aansluit bij deze manier van leren. Het programma integreert rekenen in verschillende thema’s en activiteiten die passen binnen de leefwereld van kleuters. Zo kunnen kinderen al spelenderwijs kennismaken met wiskundige begrippen. Het mooie aan dit programma is dat het ruimte biedt voor vrijheid in spel, maar tegelijkertijd ook als leerkracht structuur en richting geeft aan het leerproces. Dit zorgt ervoor dat de overgang naar groep 3 soepel verloopt, omdat de kinderen al een basis hebben in rekenen en wiskundige begrippen, maar op een manier die voor hen heel natuurlijk aanvoelt.

In de drie bijeenkomsten die bij dit programma horen, leren leerkrachten hoe ze Rekenplein effectief kunnen inzetten. Ze ontdekken hoe ze spelenderwijs met de kinderen de wereld van rekenen en wiskunde kunnen verkennen, terwijl het aanbod betekenisvol blijft en goed aansluit bij de ontwikkelingsfase van kleuters. Zo kunnen leerkrachten met vertrouwen werken aan een stevig rekenfundament, dat de basis vormt voor het verdere wiskundige leerproces van de kinderen.

Neem een kijkje op de site van Wizz scholing voor de verschillende locaties, data en verdere informatie over deze bijeenkomsten:

https://wizz-scholing.nl/cursus-rekenplein-in-groep-1-2-een-basis-om-op-te-bouwen-562/