
Een sterke visie op het jonge kind: de basis voor betekenisvol onderwijs
Werken met jonge kinderen vraagt méér dan lesgeven. Het vraagt om kijken, begrijpen, afstemmen en durven volgen. Om een professionele houding waarin pedagogiek, ontwikkeling en onderwijs samenkomen. Daarom is een gedeelde visie op het jonge kind geen luxe, maar noodzaak — voor pedagogisch medewerkers, leerkrachten én schoolleiders.
In het aanbod aan jonge kinderen worden fundamenten gelegd: niet alleen voor de motoriek, taal en rekenen, maar ook voor zelfvertrouwen, nieuwsgierigheid en sociaal-emotionele groei. Juist daarom is het essentieel om als team helder te hebben waarom je doet wat je doet — en hoe.
Waarom visieontwikkeling belangrijk is:
- Zorg voor doorgaande lijn tussen opvang en onderbouw of van groep 1 t/m 3
- Sluit aan bij hoe jonge kinderen écht leren: spelend, onderzoekend, betekenisvol
- Verbind pedagogiek met didactiek in alle groepen.
- Creëer gezamenlijk gedragen keuzes in inrichting, aanbod en organisatie
- Stimuleer professionele dialoog en eigenaarschap in je team
Een krachtige visie geeft richting én ruimte. Het maakt zichtbaar waar jullie als team voor staan, en helpt om keuzes in de praktijk te onderbouwen: van spelinrichting tot groepsplannen, van oudercommunicatie tot kwaliteitszorg.
Onze overtuiging:
Jonge kinderen hebben recht op onderwijs dat past bij hun ontwikkeling. Dat vraagt om teams die:
- Kinderen écht zien
- Ruimte geven aan spel, verwondering en betrokkenheid
- Samen leren, reflecteren en groeien
Visieontwikkeling is geen eenmalige klus. Het is een continu proces van verdiepen, bijstellen en verbinden. Alleen zo ontstaat onderwijs dat recht doet aan de ontwikkeling van het jonge kind.
Al een aantal scholen heb ik mogen begeleiden in het vormgeven met hun visie op het jonge kind. Mocht u hier ook belangstelling voor hebben, neem dan zeker contact op.