Begeleiding van onderbouwteams
Samen bouwen aan een doordacht aanbod in een krachtige speel- en leeromgeving
Jonge kinderen leren op een unieke manier: spelenderwijs, vanuit nieuwsgierigheid, en in een rijke, uitnodigende omgeving. Een goed doordacht aanbod in de onderbouw vormt daarom de basis voor een sterke start van hun schoolloopbaan. Hierbij kan soms begeleiding voor onderbouwteams wenselijk zijn om te helpen bij het vormgeven van zo’n aanbod, waarbij spel, ontwikkeling en onderwijsdoelen in balans zijn.
Wat verstaan we onder een goed beredeneerd aanbod?
Een goed beredeneerd aanbod betekent dat het onderwijsaanbod niet toevallig of traditioneel is opgebouwd, maar doordacht en onderbouwd. Het sluit aan bij:
- De ontwikkelbehoeften van de kinderen in de groep;
- De doorgaande leerlijnen binnen de school;
- De actuele inzichten in spelend leren en onderzoekend vermogen;
- De visie van de school op onderwijs aan jonge kinderen.
Samen met het onderbouwteam onderzoek ik hoe jullie aanbod doelgericht, samenhangend en betekenisvol kan worden vormgegeven, zonder het spel en de intrinsieke motivatie van jonge kinderen uit het oog te verliezen.
Krachtige speel- en leeromgeving: meer dan alleen materialen
Een krachtige speel- en leeromgeving biedt ruimte voor verkennen, ontdekken en verdiepen. Het is een plek waar kinderen zich veilig voelen om te leren, en waar ze worden uitgedaagd om een volgende stap te zetten in hun ontwikkeling.
In de begeleiding zoomen we in op:
- De inrichting en functie van hoeken en materialen;
- De rol van de leerkracht in het begeleiden van spel en interactie;
- De inzet van thema’s die passen bij de belevingswereld van het kind én bij de leerdoelen;
- Het creëren van balans tussen spontane en geplande activiteiten;
- Observeren en registreren om beter af te stemmen op wat kinderen nodig hebben.
Teamontwikkeling als sleutel tot succes
Een krachtig aanbod ontstaat niet alleen uit goed materiaal of mooie hoeken. Het ontstaat vanuit een team dat samen leert, reflecteert en bouwt aan een gedeelde visie. In de begeleiding is daarom veel aandacht voor:
- Het versterken van de professionele dialoog binnen het team;
- Het gezamenlijk formuleren van uitgangspunten en doelen;
- Het ondersteunen bij het ontwikkelen van gezamenlijke routines en werkwijzen;
- Praktische handvatten die direct toepasbaar zijn in de dagelijkse praktijk.
Maatwerk voor elk team
Ieder team, iedere school en iedere groep is anders. Daarom stemmen we samen de begeleiding af op jullie specifieke vragen, ambities en context. Dit kan variëren van studiedagen en teamtrainingen tot coaching-on-the-job en groepsbezoeken.